Uncategorized

Nederdrægtigt angreb på transportarbejderne

Transportminister Benny Engelbrecht kan åbenbart alt, han kan både råbe op omkring usle forhold for udenlandske chauffører i Danmark1, og han kan overveje at forhøje straffene for chauffører som kører for hurtigt eller taler i håndholdt telefon2.

Hr. Minister Benny Engelbrecht som han gerne vil fremstilles

Hvad transportministeren åbenbart ikke kan, er at fatte er at også de danske chauffører er blandt nogle af de mest udbyttede arbejdere i Danmark, og i stedet kommer han med en hurtig bemærkning om at de udenlandske forresten har det værre. Som om han rent faktisk går op i forholdne for de danske eller udelandske chauffører, han prøver bare at spille dem ud mod hinanden. Det er normalt for distributionschauffører i Danmark at skulle finde sig i at arbejde over 40 timer om ugen på en normal uge og op til 50-60 timer om ugen når der er særligt travlt eller sygemeldinger.

Vognmændene har kun interesse i at presse så meget tid som muligt ud fra de vogne som de allerede har investeret i, at købe en ny vogn og optræne nye medarbejdere koster penge og tid. Så er det nemmere bare at presse de medarbejdere man allerede har til at finde sig i alt, eller de kan blive fyret, og så kan man finde en ny fra gaden som vil finde sig i det.

Den danske model har også for længst spillet fallit for chaufførerne, 37 timers arbejdsuge er en utopi (!) for de fleste, kun kranoperatører, chauffører som kører med beton og langdistancechauffører kan få lov til at gå hjem til tiden.

Ikke nok med at chauffører arbejder længere tid, fragtmænd bliver også hurtigt nedslidt, f.eks. så er der ingen regler hos de fleste fragtmænd som siger at gods der vejer 29,9 kilo skal på en palle, først når godset er over 30 kilo skal det på en palle. Derfor ser man hele tiden at gods bliver sat til 29 kilo af afsender og sendt afsted uden palle, fragtmanden må slæbe rundt med den. For hvis alt gods sat til 29 kilo alligevel blev sat på en palle, så ville der ikke være plads i vognen til at fragtmanden kan køre rundt fra 7-17

3F’s bureaukrater siger at overarbejde er en del af branchen og for at undgå det må man finde et andet arbejde(!), fagforeninger som tidligere kunne indkalde til strejker eller true med dem og dermed få virksomhederne til at makke rat, kan nu ikke engang få vognmændene til at danne overenskomst med dem. Og så er det jo noget andet at få vognmændene til rent faktisk at overholde overenskomstvilkårerne når overenskomsten er der.

Så hvorfor taler chauffører i telefon på arbejdstiden? Hvorfor kører chauffører rundt uden sele på? Hvorfor kører chauffører for stærkt? Fordi at de ikke har andet valg! Alle chauffører som kører i Danmark forstår udmærket godt at hvad de gør er pisse ulovligt og risikabelt, men det er den eneste mulighed hvis man vil hjem og have 8 timers søvn. Det er bygget ind i branchen at hvis du skal lave en levering hvert 6 minutter (inklusiv køretid), så skal du næsten altid bryde loven!

Socialdemokraterne kan rende og hoppe, deres danske model har for længst spillet fallit, overenskomster osv. afspejler ikke længere de bestående vilkår i transportsektoren de er forældede og for at vinde vores rettigheder og vilkår tilbage må vi organisere os som klasse og slås for dem, for fagforeningerne har ikke tænkt sig at gøre en pind.

Hverken transportministeren, fagforeningerne (som de er nu) eller EU kan løse transportarbejdernes problemer. Faktum er at selvom EU har reguleret at man maksimalt på arbejde 48 timer om ugen, så er transportarbejdere bange for at anmelde deres vognmænd for at bryde disse regler, af frygt for at få en fyreseddel oveni deres kompensation.

Transportarbejdere i Danmark har al grund til at støtte kampen for en socialistisk revolution og til at organisere med deres kollegaer udenom pampervældet i 3F. Disse to muligheder er de eneste der virkelig kan forbedre vilkårene i transportsektoren. En socialistisk revolution vil for bestandig kunne sikre transportarbejdere ordentlige forhold, og derudover sikre at man ikke behøver at køre lastbil i 40 år i træk, men at man har mulighed for at udfolde sig som person og ikke lave ensartet arbejde hele livet. Arbejde kan være noget man gør af lyst og noget der bidrager til ens liv, det kan også være et fængsel man skal sidde i 47 timer om ugen, lad os kæmpe for det første!

Hvis alle chauffører i Danmark fandt et andet arbejde på grund af dårlige vilkår ville landet gå i stå, og det samme hvis alle chauffører gik på strejke. Dette må både transportarbejderne selv og 3F fatte, at transportsektoren er kritisk i samfundet og at det er transportarbejderne selv som skal styre deres forhold, ikke vognmændene eller pamperne.

1 https://www.altinget.dk/transport/artikel/transportminister-ulige-og-uacceptable-forhold-paa-vejtransportomraadet-skal-stoppes

2 https://www.dr.dk/radio/p4/radioavisen/radioavisen-2020-11-29-20-00

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s